Friday 13 January 2012

Spaghetti MARINARA

Assalamualaikum  :)

Hmm.. dah tido ker semua? Lewat sikit laa update dinner saya ni. Sibuk sikit tadi macam macam hal nak uruskan. Saya masak pun just yang cepat dan simple jer.. Ni dia Spaghetti Marinara cara saya laa.. tah betul ker tak, tak taulaa.. Saya main buad ikut tekak saya jer. Tapi kalau nak nengok macam mana saya menggayakannya, boleyy ajer.. jommm.. ;)


BAHAN BAHAN :
250 gm Sotong
250 gm Udang
250 ml whipped cream
1 kotak mushroom sup brand 'Vono'
200 gm Sour cream (blh kurangkan klu tksuka masam)
Yellow Onion n Garlic
Sedikit Oregano
4-5 helai Bay leaves
Fresh Mushrooms or canned
Capsicums (traffic light colour)
Cherry Tomato
Black Pepper (ditumbuk kasar) n serbuk lada putih
Lemon
Fresh parsley
Olive oil
Garam secukup rasa
Parmesan cheese (utk tabur)



CARA CARA :
1. Panaskan olive oil, tumiskan big onion n garlic yg dah di chopped sampai layu
2. Masukkan mushroom, sedikit garam, lada itam, goreng hingga agak garing.

3. Masukkan oregano n bayleaves, goreng hingga naik bau
4. Masukkan pula whipped cream, sedikit air n sour cream, masak sebentar
5. Kemudian masukkan serbuk mushroom soup ' Vono'
6. Bila dah menggelegak, masukkan sotong n udang. Jgn masak terlalu lama, nanti liat.
7. Setelah cukup mesra n hampir masak, bolehlah masukkan capsicum dan tomato.
8. Parutkan sedikit kulit lemon(lemon zest).
9. Klu suka masam, boleh perahkan sedikit air lemon.
10. Dan kalau suka ada cheesy taste sikit blh letak sedikit parmesan cheese
11. Akhir sekali masukkan serbuk lada putih, chopped parsley n rasa garam.


Owh yaa.. lupa nak cakap tadi, tapi saya rasa semua orang tau kann.. Spaghetti tu kita rebus dulu dengan air panas hingga lembut. Masukkan sedikit garam dan minyak zaitun atau olive oil ke dalam air rebusan tu. Jangan rebus sampai lembek sangat pulak yer.. dia biar ada kenyal kenyal sikit yer..


Yayyy.. siap sudah.. Apa lagi?? Jom makan laa.. Allahumma Bariklana fi Ma Razaqtana Waqina 'Azabannar.. Alhamdulillah.. Syukur pada rezekimu Ya Allah.. :)



Jemput makan yer semua.. Kalau nak tau camner rasa dia.. sedap ker tak resepi saya yang sempon ni kena cuba laa dulu kann.. hehee.. tekak saya ni okayy ajer.. ;D




~~ SELAMAT MENCUBA ~~

4 comments:

Amie said...

masya-Allah... mewahnya, kaya raya dengan pelbagai aksesori...mmmm yummy!

Shiela said...

Alhamdulillah.. campur campur serba sikit jer Amie.. :)

sHa AhM@d said...

sedapnyer...

Shiela said...

Alhamdulillah sHa Ahmad.. rezeki Allah.. :)